Arabist Hans Jansen, Ayaan Hirsi Ali en vele anderen hebben gewezen op het schrijnende gebrek van Moslims aan kennis over de duistere bestaansgeschiedenis van de Islam. Zelfs politici, van wie men beter zou verwachten, tonen keer op keer hun onwetendheid over de achtergronden van de godsdienst. In het verleden waren het andere -ismen die de beschaving bedreigden. Hun achtergronden werden eerst ook met de mantel der liefde bedekt, tot het te laat was.
De geschiedenis van de Islam illustreert hoe een mythe, ondanks zijn ongeloofwaardigheid, de sluimerende nationale aspiraties van stammen bijeen kan smeden tot één politieke macht.
In het geval van het Christendom werd een onbekend figuur in de joodse geschiedenis verheven tot voorbeeld van de ideale mens. Zes eeuwen later zou een arabier tot dezelfde hoogte opklimmen. Profeet Mohammed wist de geesten van leden van woestijnstammen te veroveren en krachten te bundelen die hun stempel op de geschiedenis van de westerse wereld zouden drukken. Helaas werden stromingen tot liberalisatie en aanpassing aan nieuwe inzichten onderdrukt door de geestelijkheid.Onderwerpen:
- Integratie problemen
- Psychologie en het ontstaan van idolen
- De bakermat van de Islam
- Mohammed
- Stemmen horen
- De Koran
- Jihad, de heilige oorlog
- De glorietijd
- Verval, stagnatie en onderlinge strijd
- Het westen streeft Moslem landen voorbij.
- Olierijkdommen over de balk gegooid
- Anderen de schuld geven
- Aspecten van de Islamitische maatschappij
- Kritiek onderdrukt
- Fundamentalisme
- Afvalligen - apostasie
- Onderdrukte sexualiteit
- Geloof - een tweesnijdend zwaard
- Literatuur en links
Integratie problemen
De volgende beschouwingen zijn niet bedoeld om een alomvattend beeld van de Islam te schetsen, zelfs niet een evenwichtige. Het stelt de vraag aan de orde wat de redenen zijn voor haar verval en weerstand tegen integratie en verlichting. Er is al veel goeds over de godsdienst gezegd, vooral in eigen kring. Dit essay vult aan wat verzwegen wordt.
Moslims doen voorkomen dat ze hun religie omarmen - zij beschouwen haar eigenlijk als alleenzaligmakend. Daarnaast is Islam een levenswandel. Waarom zouden dan buitenstaanders zich bemoeien met het op één na belangrijkste geloof op aarde met meer dan een miljard volgelingen ?
Het antwoord daarop is zeer eenvoudig gezien de weerslag van de Islam op het hedendaagse wereldgebeuren. Enerzijds de bedreiging van de wereldvrede door fundamentalistische extremistische groeperingen en anderzijds het gebrek aan integratie in niet-islamitische westerse landen. In Nederland is nog maar 7% van de bevolking moslim, maar veel van de grote steden worden reeds voor de helft door immigranten bewoond. Professor Bernard Lewis van de Princetown universiteit verwacht dat tegen het einde van deze eeuw het merendeel van de Europese bevolking van Mohammedaanse origine zal zijn.
Dit veroorzaakt grote onrust onder de autochtone bevolking vooral nadat al twee critici van het geloof vermoord werden: Pim Fortuyn en recent Theo van Gogh. De grote steden zijn onderhevig aan verloedering. Grotere criminaliteit, drugshandel en beroepen op sociale bijstand. De welvaartsstaat kan nauwelijks meer bedropen worden. Afkalving op alle terreinen wordt met de mantel der verdraagzaamheid bedekt. Economisch raakt het land achterop - de verloedering heeft zich al ingezet. Voor veel noodzakelijke bestedingen aan salariëring, dijkophoging en andere projecten kunnen de middelen niet meer gevonden worden aangezien die aan culturele integratie besteed worden. De toekomst kan slechts gered worden door geavanceerde technologie, maar wie van de nieuwkomers zal die toepassen ? En wie zal de toegenomen aantallen bejaarden in de toekomst een verzorgde oude dag garanderen ?
De grote instroom van immigranten is mede het gevolg van het verlangen van Marokkaanse en Turkse moslims om te huwen met meisjes/jongens uit het dorp van herkomst. De nieuwe bruiden/bruidegoms blijken geheel onaangepast te zijn aan de westerse maatschappij en kunnen daar ook geen bijdrage aan leveren. Bijna een kwart van de islamitische immigranten trouwt met neef of nicht. Kinderen uit deze huwelijken hebben een veel grotere kans op aangeboren afwijkingen.
De cultuur van een land kan verrijkt worden door de bijdrage van immigranten, maar wel met het voorbehoud dat deze zich kunnen aanpassen en een uitstekend kennis- of vaardigheidsniveau hebben.
Onder de oorspronkelijke gastarbeiders waren ook veel uit niet-moslim landen, maar deze zijn grotendeels naar landen als Italië en Spanje teruggekeerd.Dit alles heeft enerzijds geleid tot wederzijdse verharding van standpunten en anderzijds naar een hernieuwde speurtocht naar eigen identiteit van elk van de bevolkingsgroepen. Een vlucht in de moslim cultuur en een opgelaaide godsdienstijver, speciaal onder sommige jongeren, is een psychologisch effect. Vrouwen staan er op om sluiers te dragen, veel meer dan in hun geboortelanden. (Men vraagt zich af hoe lang het nog moet duren voordat de mannen algemeen djellaba's gaan dragen en hun baarden in navolging van Mohammed laten staan ?)
Het strikt in acht nemen van seksuele voorschriften in een omgeving waar erotische stimulatie gemeengoed is heeft geleid tot seksuele frustratie. Deze verdringing zou wel eens de bron kunnen zijn van alle agressie. Instincten worden moeilijk onderkend noch onderdrukt.
Psychologie en het ontstaan van idolen
Deel van het probleem met de Islam is een psychologische: de mens is behept met een kuddegeest, een zucht om bij een groep te behoren. Het is een ideale voedingsbodem voor geïnstitutionaliseerde godsdiensten. Zij baseren zich op een mythe en vormen geloofsgemeenschappen waarin een vorm van sociale controle ontstaat.
Gelovigen zijn bereid om zich vernedering. lijden, en opoffering te getroosten. Wat hun de meeste angst aanjaagt is een onderzoek naar de beweringen van hun godsdienst. Eigenlijk weten zij diep in hun hart dat die gebouwd zijn op drijfzand. Dit wordt nog versterkt door de hun voorgehouden verschrikkingen die ongelovigen en twijfelaars wacht na de dood.De Christus mythe slaagde daar twee duizend jaar geleden in. Een mythe geweven rond een joodse rabbijn hield de westerse wereld twee millennia in zijn greep .
Niet alleen godsdiensten slaagden daarin: moderne ideologieën hadden dezelfde uitwerking. Een communistisch regime terroriseerde de bevolking van Rusland met een geïdealiseerde kijk op een door hen te vestigen maatschappij . Hun idolen waren Marx, Lenin en Stalin. De bevolking werd gehersenspoeld. Hun in wezen idealistische theorieën bleken in de praktijk een valkuil.Helaas verschilt de Islam niet van andere religies. Het is een conglomeraat van bestaande geloofsrichtingen. Gesmeed tot één godsdienstig geloof deed het een geweldige sluimerende kracht ontwaken. Maar het kon verval door onderlinge strijd, verzuiling en stilstand niet ontlopen toen het aanvankelijke élan verdween.
Dit ontging de gelovigen en werd krachtig ontkend. Generatie na generatie van hersenspoeling en ontbreken van contact met de westerse wereld deed hun insluimeren in de overtuiging dat Allah hun terzijde stond. Stichtende woorden van de Koran en hun machtige spirituele leiders, de Oelama, stilden hun spirituele honger en brachten berusting in hun achterlijke levenswijze, ontbreken van welvaart en sterke klassenonderscheid. Tegen deze achtergrond leven nog steeds moslims in het Westen die zich niet hebben leren aanpassen aan de westerse maatschappij van de ongelovigen, die hun toch zo aantrekt.
Het is opmerkelijk dat de islam voldoet aan alle karakteristieken van een sekte: een gesloten systeem, groepsgedrag, verheerlijking van de leider en het zoeken naar een zondebok voor alles wat mis is.
De bakermat van de Islam
De religieuze gewoontes van de Arabieren vòòr Mohammed werden gekenmerkt door verering van idolen, bomen, stenen en bronnen. De heilige rotssteen van Mekka, the Ka'ba, werd beheerd door de stam van Mohammed, de Qoeraisj . Er werden kinderen aan de goden geofferd. Mensenoffers werden later vervangen door besnijdenis. Leden van de stammen waren verplicht om drie maal daags richting Mekka te bidden. Daar werden in de Ka'ba 350 afbeeldingen van goden, waaronder Allah, bewaard. Drie keer per jaar werd er gevast. Een van de vastentijden duurde een maand (Let op de overeenkomsten met de Islam !).
De Arabieren lagen in de zevende eeuw achter op de hun omringende kosmopolitisch ingestelde landen. Daar had zich het verschijnsel van de georganiseerde godsdienst ontwikkeld in het Christendom en het Manicheïsme: de zogenaamde Dïn. Er was een ontwikkeling gaande van de matriarchale nomadencultuur naar een stedelijke patriarchale maatschappij die veel weerstanden opriep.
Organisatie, schrifturen, ethiek en taal speelden een grote rol in de ontwikkelde geïnstitutionaliseerde religie. Geloof en aanbidding van één God waren de kenmerken, evenals het idee dat de individuele levenswandel aan een goddelijk oordeel zou worden onderworpen.
Islamitische geleerden willen niet toegeven dat een georganiseerde godsdienst, die zich buiten hun grenzen ontwikkeld had, model heeft gestaan voor de Islam. Voor hen is het idee onaanvaardbaar dat een godsdienst meer en meer verfijnt naar mate de menselijke geest zich ontwikkelt, in het bijzonder de taalvaardigheid. Voor hen is de islam de uiteindelijke onveranderlijke waarheid van Allah.
In de tijd van Mohammed was Arabië een bloeiende regio. Het was een toevluchtsoord voor christenen, die zelf slachtoffers waren geworden van vervolging wegens ketterij en met hen de joden die na de val van Jeruzalem zuidwaarts gevlucht waren. Zij hadden zich een plaats van achting en macht verworden in de nieuwe omgeving. Verschillende stammen en heersers omarmden hun geloof. Zo ook aanvankelijk Mohammed. Hij nam veel van hun meningen, leringen en gewoontes over in de hoop ze te interesseren voor zijn eigen openbaringen. In het begin van de zevende eeuw waren alle Egyptenaren christelijk/koptisch. Het georganiseerde christendom sloeg aan bij de Arabieren: zij hadden ontzag voor de Romeinse en Byzantijnse keizerrijken die op dit geloof gegrondvest waren. Dit ontbrak bij de polytheïstische verbrokkelde Arabische stammen tot dusverre.
Zonder een sterk centraal gezag zochten Arabieren zekerheid in stamverband. Het leven van de Arabier werd beheerst door eergevoel en stamtradities. Zij aanvaarden wel beschermelingen zoals al of niet vrij gemaakte slaven, handwerkslieden, en handelslui, die vaak van buiten de grenzen kwamen.
Tegen het einde van de vijfde eeuw had zich een vorm van recitatief ontwikkeld die heel populair werd. Deze werd vertolkt door verhalenvertellers, de râwî's. In deze poësie werd het bedouïenenleven verheerlijkt. In hun verhalen werden leden van andere stammen naar het leven gestaan door hun kamelen te stelen, hun vrouwen te ontvoeren, hun mannen af te slachten, of de neus af te snijden van weerloze slaven. Onderlinge strijd beheerste het leven van de stammen. Maar nog niet in georganiseerd verband. Dat moest wachten tot de jihad hun een gezegend excuus verschafte om gezamenlijk oorlog te voeren tegen andere naties.
De Arabieren vòòr Mohammed hadden al een oppergod aanvaard en aanbeden, genaamd Allah. Hij was een van de godheden in Mekka en god van de maan. Hij was getrouwd met de zonne koningin en werd vaak genoemd in voor-islamitische poëzie. In de Islam werd hij een goedgunstige, vergevingsgezinde God, maar slechts voor degenen die in hem geloofden, bij voorkeur mannen.
Het woord Islam bestond ook al. Het betekende oorspronkelijk : doodsverachting, heldendom, sterven in gevecht. In Islam werd het verbonden met het begrip overgave.
Mohammed
De Christus mythe kon zich ontwikkelen omdat alles toegeschreven kon worden aan het hemelse Jezus figuur aangezien er geen betrouwbaar historische optekening van zijn leven bestond. In dit vacuüm konden vrome volgelingen alles verzinnen ter meerdere glorie van hun heiland en daarbij gebruik maken van joodse en heidense verhalen van andere god mensen en profeten zoals in die tijd gebruikelijk was.
Mohammed bij de slag van Bano-Nadir Zich getrouw aan de feiten houden was toentertijd geen ethisch voorschrift. Hagiografie was regel. James Thomas merkt op: Men zal geen tijdsbestek kunnen vinden dat zo overspoeld is met literaire fraude als de eerste eeuwen van onze jaartelling. (p. 384).
Het Christendom heeft echter inmiddels een drastische verandering ondergaan als gevolg van bijbelse exegese, al ondernomen door Spinoza, grammaticale stylometrie en geschiedkundig en archeologisch onderzoek.
In Islam is dit anathema. The orthodoxe Oelama hebben zich altijd verzet tegen objectief onderzoek naar de oorsprong en beginselen van hun geloof. In Saudi-Arabia worden zelfs archeologische vondsten bedekt met cement om studie daarvan te verhinderen.Algemeen leeft de veronderstelling dat er meer feiten bekend zijn over Mohammed dan over Jezus Christus, maar onderzoek naar de oorsprong heeft aangetoond dat het bestaande historische feitenmateriaal volkomen onbetrouwbaar is.
Wie was de voorganger van het Islamitische geloof dan volgens de traditie ? Daarvoor moeten we afgaan op de soenna (sunna an-nabî) - de vroegste moslim optekeningen van de gezegden en de handelingen van de profeet; de Sira(sîrat an-nabî), een biografie door Ibn Ishâq (704-767), en de verzameling van beschrijvingen van de woorden en het leven van de meester: de hadiths. Aan de zes meest betrouwbare verzamelingen daarvan werd de naam Sahih Sittah, de zes authentieke en betrouwbare verzamelingen, gegeven. Zij werden bijeengebracht door imam al-Boekhari (810-870) en worden als geïnspireerd beschouwd.
Desalniettemin wordt verondersteld dat qoessâs = vrome verhalenvertellers, het leven van Mohammed hebben verfraaid met traditionele heidense overleveringen uit de oudheid.Uit deze overleveringen mogen we opmaken dat :
- Mohammed rond 570 AD geboren werd en opgroeide in een nomadische polytheïstische cultuur waar de meeste mensen analfabeet waren. De stammen moesten voortdurend strijd voeren om hun bezittingen te bewaken.
- Hij was een handelaar, die o.a. rijkdom vergaarde uit het plunderen van vijandige karavanen. In zijn voordeel mag gezegd worden dat hij bescheiden leefde.
- Hij had veel vrouwen. Maar zijn eerste (rijke) vrouw Khadidja speelde de belangrijkste rol in zijn leven. Sommige bronnen vermelden dat hij tien vrouwen in zijn leven had, maar de geleerde Ali Dashti noemt er 22, waarvan hij er 16 huwde. Één daarvan, A'ishah, was slechts negen jaar oud.
- Afgaande op beschrijvingen van zijn kwalen veronderstellen sommige deskundigen dat hij aan pathologische aanvallen leed. Sommige neurologen komen tot de conclusie dat hij leed aan een vorm van epilepsie. Hier wijzen de symptomen van visuele hallucinaties, het zien van gigantische figuren (de engel Gabriël) en geluidsbegoochelingen zoals het horen van dwingende stemmen, op. De Koran werd door hem in trance ontvangen (wahi). Hij transpireerde hevig als dit gebeurde, zelfs als het koud was. In een hadith wordt vermeld dat hij ondragelijk pijnlijke geluiden hoorde, alsof er op metaal gehamerd werd. Hij dacht zelfs de pijn niet te zullen overleven.
- Bovendien zou hij aan een kleine tumor aan de hypofyse: acromegalia, later in zijn leven geleden hebben.
- Hij bracht tegenstanders zonder medelijden om. Soera 8:67 luidt namelijk: Een profeet kan geen gevangenen maken voordat hij tot geregeld vechten in het land komt. ". Onder zijn slachtoffers waren: al Nader, die zich laatdunkend over Muhammed uitgelaten had; dichteres Asma bint Marwan; Abu Afak en Kab ibn al-Ashraf. Duizenden slachtoffers zouden nog volgen. Na de slag bij de greppel beval hij de onthoofding van 700 joden en was daarbij aanwezig. Bovendien beval hij het uitbranden van ogen met gloeiende brandijzers (Hadith vol. 1, no. 234) en liet mensen omkomen van dorst. (Hadith vol. 8, 796). Als verdediging kan men aanvoeren dat zulks gebruikelijk was in de agressieve stammengemeenschap.
Niet-moslem overleveringen
In Islamitische geschriften wordt Mekka een rijk handelscentrum genoemd, een natuurlijk kruispunt van karavanen met goederen van vermogende kooplieden, niet alleen uit Jemen in het zuiden naar Syrië en het Romeinse keizerrijk in het noorden, maar ook in de oost-west handel. Het wekt dan verbazing dat in Griekse, Latijnse, Aramese, Syrische, Koptische of andere teksten uit de zesde eeuw die buiten Arabië voor de veroveringen ontstonden helemaal geen gewag gemaakt wordt van deze gunstige omstandigheden, of van handelaren in de stad Mekka, noch van de Qoeraish. De enige plaatsnaam die mogelijk met de naam Mekka in verband gebracht kan worden is Moka, een stad gelegen in Arabia Petraea in het tegenwoordige Jordanië. Alleen Mohammed zelf stond bekend als een handelaar, maar niet in Mekka maar in Yathrib (het latere Medina).Er zijn een aantal andere bronnen die naar Jeruzalem wijzen als het oorspronkelijke middelpunt van devotie. Een Egyptische Koptische bischop uit de tiende eeuw vermeldt dat de qibla (=richting van het gebed) in de eerste moskee in Koefa in Iraq westelijk gericht was in plaats van naar het zuidoosten, als het op het tegenwoordige Mekka gericht zou zijn. Een onlangs gedane archeologische ontdekking dat de oudere moskee onder de grote moskee van Wasit niet naar Mekka gericht is versterkt de veronderstelling dat de Islam beweging in noord- en niet zuid-Arabië begon en dat het verhaal van Mohammed's tocht van Mekka naar Medina en terug als een mythe beschouwd moet worden om de invloed van het judaïsme en christendom op de Islam te verhullen.
De canonieke tekst van de Koran stond voor bijna twee eeuwen niet vast. Men veronderstelt dat na de Arabische veroveringen er een behoefte rees om het rijk tezamen te houden en het gezag een legitieme basis te geven. Daarvoor was een enorme herinterpretatie van de geschiedenis nodig waarbij joodse en (apocriefe) christelijke geschriften en mondelinge traditie gebruikt werden. Als de stichter werd de Arabische handelaar Mohammed naar voren geschoven. Zijn veronderstelde leven en openbaringen stonden model voor moreel gezag.
De hoop is gevestigd op de ontcijfering van honderdduizenden in Egypte gevonden papyri uit de eerste eeuwen van de Islam. Mogelijk kan de inhoud een licht werpen op deze duistere periode
Uitwijding: over het horen van stemmen
Van het belangrijkste geschrift voor de Moslems, de Koran, wordt gezegd dat zij door de profeet ontvangen is middels ingeving, stemmen, van aartsengel Gabriël, of Allah.
In dit verband lijkt het nuttig om stil te staan bij het onderwerp van geïnspireerde communicaties, alhoewel dit natuurlijk anathema is bij Moslems.Stemmen horen is een wijdverspreid probleem. Er is tegenwoordig daarvoor psychiatrische behandeling beschikbaar, in het bijzonder voor degenen die dwingende stemmen horen. De aard van dit verschijnsel wordt niet geheel begrepen, alhoewel er over gespeculeerd wordt. De psycholoog Julian Jaynes, opperde de theorie, ook door Piet Vroon naarvoren gebracht, dat in de vroege ontwikkeling van de taalvaardigheid de grote hersenen niet als eenheid functionneerden. De werking van de rechterhelft werd niet als zodanig herkend door de linkerhelft. De activiteiten van de rechterhelft werden verondersteld afkomstig te zijn van ergens buiten het lichaam. Ze werden waargenomen als raadselachtige stemmen die geprojecteerd werden op objecten en ongeziene figuren. Deze communicatoren werden gezien als goden, of als goddelijk geïnspireerde entiteiten. Als objecten leenden zich bomen, waterputten, en gebeeldhouwde figuren die in de verbeelding tot leven kwamen.
Boodschappen die door profeten en andere vereerde historische figuren ontvangen werden behoren tot deze categorie. Deze communicaties zijn gemeengoed in spiritistische kringen. Helaas is deze materie bij Islam deskundigen vrijwel onbekend.
De diepgang van de gegeven inzichten blijven de aanwezigen verbazen:Dit zijn slechts een paar voorbeelden van de duizenden 'openbaringen' die op soortgelijke wijze ontvangen werden.
- 'Een cursus in wonderen' (1975?), werd naar verluid gedicteerd door Jezus Christus aan een atheïstische, ongelovige professor in de psychologie, Helen Schucman. De communicaties wekten zelfs in academische kringen verwondering.
- Joseph Smith Jr. zag verschijningen van de engel Moroni. Zijn openbaringen dienden als basis voor de Kerk van de Heiligen der laatste dagen, de Mormonen.
- Aan medium Geraldine Cummings werden The scripts of Cleophas gedicteerd. Een wonderlijk verslag dat een aanvulling heette te zijn op de 'Handelingen' in het Nieuwe Testament.
- Kapelaan Levi H. Dowling werd Het Aquarische Evangelie van Jezus Christus mediamiek gedicteerd.
Bladzijde uit een Koran uit de 14de eeuw De Koran
Volgens de islam kwamen de openbaringen van de Koran rechtstreeks uit de hemel. Zij waren niet afkomstig uit enige aardse bron. De Koran heet het 'ongeschapen' woord van Allah te zijn. Westerse deskundigen hebben echter aangetoond dat de islam gebaseerd is op gebruiken en vertellingen uit het oude voor-islamitische Arabië, het Judaïsme en andere religieuze tradities en voorstellingen. Het boek is geschreven in het dialect van de Qoeraysh (Hadieth vol. 6, no. 507), de stam waaruit Mohammed afkomstig was.
Een aantal geleerden komt tot de volgende gezichtspunten:
- De eerste opzet om de Koran vast te leggen was om polytheïstische geloven van de stammen te verenigen om hen zo nader tot elkaar te brengen. De moeilijk te volgen openbaringen van de Koran bevestigen slechts al bestaande overleveringen, gebruiken en bijgeloof. Soera 113 "De Dauw (Al-Falaq)" : "In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle. Zeg: "Ik zoek mijn toevlucht bij de Heer van de dageraad. Tegen het kwade van wat Hij heeft geschapen en tegen het kwade van de duisternis wanneer deze zich verspreidt en tegen het kwade van degenen die vaste banden door boze inblazingen willen ontbinden en van het kwade van de benijder wanneer deze benijdt."
Afgoden: soera 53:19-20 bevat de incantatie:"Ziet, de Laat en de Ozza, en een ander, de derde, Manaat? Dezen zijn de verheven 'gharaniq'. Waarlijk mag men op hun tussenkomst (bemiddeling) hopen." Overigens werden deze 'duivelsverzen' later door Mohammed herroepen als zijnde influisteringen van de duivel.
In de Koran vinden we ook geloof in jinns, demonen en kwade geesten:
Soera 15:26-27: "Waarlijk Wij schiepen de mens uit droge, klinkende klei, uit zwarte modder in vorm gewrocht en Wij hadden voorheen de djinn uit vlammend vuur geschapen."- Er bestaat geen oorspronkelijk exemplaar van de Koran. De recitatieven van Mohammed (Koran betekent recitatieven) werden in de loop van de tijd neergeschreven op palmbladeren door toehoorders. Men vraagt zich wel af hoe, want de meesten van hen waren analfabeet. De eerste kalief Aboe Bakr bracht na de dood van de profeet de eerste verzameling bijeen. Maar er waren ook andere verzamelingen van zijn gezegden. Sommigen waren zelfs met elkaar in tegenstrijd. Een definitieve versie van de Koran verscheen niet voor de derde islamitische eeuw. Tegenwoordig wordt meestal een codex gebruikt die door een comité werd samengesteld die door kalief Oetman werd benoemd. Bovendien vormt de verzameling van hadiths (=Islamitische traditionele teksten) van al-Boechârî een bron van informatie over het ontstaan van de islam.
- Het is hoogst verwonderlijk en geeft te denken dat de geheiligde verzamelde schat van bladeren en andere materialen waarop de transcripties van Mohammed's openbaringen werden neergeschreven door een van de kaliefen vernietigd is.
- Daarom zetten geleerden vraagtekens achter de authenticiteit van de Koran zelf. De enige beschikbare delen die genoemd worden door Ibn Hisham dateren twee honderd jaar na de dood van de profeet. Het merendeel van de tradities zijn geen documenten uit zijn tijd, maar het product van eeuwenlange ontwikkeling en manipulatie.
- De dag des oordeels speelt een belangrijke rol in de Koran. Men gelooft dat het idee van een eindverwachting overgenomen is uit het Syrische christendom, zoals het laten schallen van de trompet, het splijten van de hemelen, het openen van de graven etc. met als slot het afleggen van verantwoording door mens en djinn voor zijn gedragingen tijdens het leven aan God . Hemel, of hel stonden hen daarna te wachten. Er was ook de belofte van een herrijzenis van het aardse lichaam. De Arabieren kenden deze begrippen niet. Deze werden daarom aanvankelijk door hen belachelijk gemaakt.
- De Koran wordt omschreven als een ethisch systeem, gebaseerd op angst. Overtreders dienen barbaars gestraft te worden: amputatie, zweepslagen, inmetselen, en kruisiging.
- In beschrijvingen van historische (bijbelse) figuren in de Koran zijn fouten geslopen, die ook al wijzen op het werk van schriftstellers i.p.v. Allah.
- Alhoewel moslims zelf diep geroerd worden door het reciteren van de soera's oogstte de literaire vormgeving nauwelijks waardering bij westerse lezers. De schotse schrijver Thomas Carlyle merkte op: "Ik heb nog nooit zo iets moeizaams gelezen. Een vermoeiende, verwarde mengelmoes, oppervlakkig en slordig uitgewerkt." Men hoeft slechts een blik op de nederlandse vertaling te werpen om dit bevestigd te zien.
Vroomheid is in de islamitische maatschappij eerder uitzondering dan regel. Weinig moslims begrijpen wat er wordt gereciteerd. Een zegen misschien.- Toch geloven zij in de poëzie en calligrafie het bewijs van de goddelijke oorsprong van de Koran te vinden. Vreemd genoeg was Mohammed zelf niet zo onder de indruk van poëzie. "En de dichters! de dwalenden volgen hen. "(soera 26:224)
- De veronderstelling dat de Koran het onveranderlijke woord is van Allah is een hinderpaal voor islamitische geleerden voor een kritische analyse van de heilige schrift. Toch durfden de Moetazilieten, a groep dissidente theologen in de negende eeuw AD, de soera's tot onderwerp van discussie te maken . Volgens hen kon iemand zijn gedrag toetsen met zijn gezonde verstand. Na een woelige strijd werden de Moetazilieten door orthodoxe moslims verslagen. Een stap achteruit die islamitische geleerden tot de dag van vandaag niet vergeten zijn. Angst voor represailles weerhouden hun van een serieuze wetenschappelijke studie.
- Nieuwe 'verklaringen' (tafsîrs) werden bedacht met het doel te bewijzen dat de Koran geen tegenstellingen bevat. Intrekking van conflicterende soera's werd een van de gebruikelijke, maar weinig overtuigende instrumenten.
- De Koran die nu door gelovigen in Egypte wordt gebruikt is een verzameling tweederangs literatuur - een reconstructie van een Oetman codex die lang na de dood van de profeet neergeschreven werd.
- De redactie van het geschrift wordt nauwgezet bewaakt door de Oelama. Shi'itische Oelama en ayatollas eisen voor zich een goddelijk gegeven autoriteit op.
- De Koran wordt door moslims van kinds af aan opgedreund. In de moderne psychologie heeft men geconstateerd dat geluid gezag inboezemt: "luisteren is eigenlijk een vorm van gehoorzamen" . De klassieke Arabische naam voor een bediende is "Ik luister en gehoorzaam"(samcan wa-tâcatan). Moslim theologen noemen de openbaringen van Muhammed: as-samc, "luisteren".
Jihad, de heilige oorlog
Allah's boodschapper werd gevraagd: "Wat is de beste daad?" Hij antwoordde door aartsengel Gabriël: In Allah en zijn boodschapper geloven . Hem werd daarna gevraagd: Wat volgt daarop? Hij antwoordde "Meedoen aan de Jihad voor Allah's zaak." (Hadieth vol. 1, no. 25).The Koran and hadiths prijzen voortdurend deelname aan de heilige oorlog aan:
- "Zij die in een heilige oorlog sterven zullen zeker naar de hemel gaan."
- "Degene die aan de Jihad voor Allah's zaak deelneemt en niets hem daartoe dwingt behalve het geloof in Allah en zijn boodschapper zullen door Allah, of door een beloning, of door buit beloond worden (als hij het overleeft), of zal toegelaten worden tot het paradijs (indien hij gedood wordt)." (Hadieth vol 1:35)
- "Vecht en doodt de heidenen waar dan ook. Neem ze gevangen, beleger ze en wacht ze op (om ze te bespringen) in welke oorlogsstrategie dan ook. . ."(Soera 2:193; 9:5).
Er zijn verschillende vormen van jihad:
- Jihad van woorden. In de Arabische cultuur bestond het gebruik om een dichter van de vijandige stam uit te zoeken en hen door vloeken uit de tent te lokken. Ook Mohammed nam daaraan deel.
- Jihad van het zwaard. Nadat hij gevlucht was van Medina in 622 AD riep Mohammed zijn volgelingen op om de caravanen van Mekka aan te vallen en te plunderen. Om dit bevel te bekrachtigen maakte hij een serie openbaringen bekend die opriepen tot de heilige oorlog. Plunderen werd toegestaan: "Wie een vijand heeft gedood en dat kan bewijzen zal ook bezit nemen van zijn goederen." – Hadieth vol. 4: 370.
- Jihad van slavernij. Als de buit niet groot genoeg was hield Mohammed gevangenen en gijzelaars vast tot hun familie een hoge borgtocht had betaald voor hun vrijlating. Slaven gevangen nemen wordt door de sharia toegestaan. In sommige moslimstaten bestaat nog steeds slavernij.
Soera 5:33 vertelt wat er met ongelovigen die de islam weerstaan gebeurt:
"Hun straf is executie, of kruisiging, of het afhakken van handen en voeten aan tegenoverliggende zijden, of verbanning uit het land."
Het glorieuze tijdperk van het islam imperium
Na de dood van Mohammed woedde er een grote strijd om wie het erfgoed zou beheren. Vier kaliefen (=opvolgelingen) consolideerden het islamitische imperium. Alhoewel dit tot het bloeitijdperk gerekend wordt, waren er continu burgeroorlogen; drie van de vier kaliefen werden vermoord.In het begin van de negende eeuw ontstond de al eerder genoemde rationalistische beweging van de Moetazilieten. Zij verzetten zich tegen de opvatting dat de Koran ongeschapen uit de hemel neerdaalde. De beweging werd de officiële staatsideologie. Kalief al-Mamoen (786-833 AD) had een grote belangstelling voor de griekse cultuur. Arabische literatuur ontwikkelde zich en bloeide tot de 16de eeuw. Een school voor astronomie werd in Bagdad gesticht - algebra werd door al Kwarizmi uitgevonden. De bloedsomloop werd al door de dertiende eeuwse syrische medicus Ibn-al-Nafis beschreven en eerst eeuwen later herontdekt.
De scheiding van kerk en staat werd gerespecteerd.Aboe Noewas (762 -813 AD) stond bekend als een van de meest uitgesproken dichters die de zegeningen van wijn en homosexuele liefde prees. Hij had weinig op met de povere Arabische nomadische woestijnafstamming.
Uiteindelijk verloren de kaliefen hun macht aan de Oelama schriftgeleerden.
Toen het zijn zenith had bereikt had het moslem rijk geen gelijke en overtrof dat van Rome in macht, omvang en pracht. Moslem legers overwonnen Syrië, Palestina, Noord-Afrika en tenslotte Spanje en Portugal. Daarna richtten zij zich op Frankrijk, Sicilië en Italië. Tegenoffensieven, zoals die van de kruistochten, faalden.
In het Oosten hadden de Tataren van de Gouden Horde Rusland overwonnen tussen 1237 en 1240. Toen de Tataar Khan en zijn volk zich tot de Islam bekeerden in 1252 stond het grootste deel van Oost-Europa ook onder moslem gezag. De ottomaanse turken bezetten Anatolië, de oude christelijke stad Constantinopel en het Balkan schiereiland. Hun rijk strekte zich nu in het noorden tot Wenen uit.
Er bleef het ottomaanse rijk nog slechts één vijand over: Perzië.
Ook op economisch gebied waren de islamitische landen toonaangevend. De handel in goederen uit Azië bloeide. Zo ook de import van slaven uit Europa en Afrika. Haar beschaving stelde alles dat tot dusverre was bereikt in kunst, wetenschap en filosofie in de schaduw. Moslem filosofen hadden de griekse wijsgerige tradities de hunne gemaakt. Aristoteles kan nog steeds niet bestudeerd worden zonder verwijzing naar Ibn Sînâ (Avicenna,d.1037) en Ibn Roeshd (Averroes,d.1198).
Opgemerkt dient te worden dat deze doorbraak ook het gevolg was van het contact met hoger ontwikkelde culturen, ondanks de verwoede tegenstand tegen deze vreemde invloeden door de islamitische orthodoxie.
Hunain ibn Ishaq (809-873) de belangrijkste vertaler van de Griekse filosofie in het Arabisch was een christen. Ar-Razi, de beroemste medicus uit de Middeleeuwen erkende Mohammed niet als profeet.
Verval en de opkomst van de westerse beschaving
Islamitische superioriteit handhaafde zich eeuwenlang ondanks westerse ontwikkelingen. Toch hadden de Europeanen nog voor de Renaissance al aanmerkelijke vooruitgang geboekt en lagen op sommige wetenschappelijke, technologische en culturele terreinen al voor op de moslemwereld zonder dat die zich daar rekenschap van gaf. Anna Maria van Schurman (1607 - 1678) kreeg grote faam als eerste Nederlandse studente en waarschijnlijk de eerste vrouw in Europa die tot de academische kring wist door te dringen.Strategisch moest het Ottomaanse rijk verliezen incasseren: Spanje en Portugal vielen in handen van het christendom in 1699. Zij werden verslagen door een 'Heilige Alliantie' van christelijke staten en gedwongen het verdrag van Carlowitz te tekenen.
Ook op het gebied van de wetenschap hadden de moslems het nakijken. De godsdienstige orthodoxie wist te bereiken dat het observatorium Taqi al-Din verwoest werd op aanbeveling van de hoofdmoefti. Eerst enige jaren geleden werd het herbouwd.
De islamwereld had er geen idee van wat er in het westen gebeurde. De Renaissance, Reformatie, of de wetenschappelijke revolutie vonden plaats zonder dat ze opgemerkt werden. Tot de achttiende eeuw waren er geen wetenschappelijke boeken vertaald, behalve één over syfilus. Aan de andere kant waren in Europa al in de 16de and 17de eeuw studierichtingen in Arabische talen opgezet op de Europese universiteiten. Tevens werden studies over Arabische landen door orientalisten uitgegeven. Maar in islamitische landen bestonden er geen tegenhangers: Occidentalisten, tot vrij recente datum.
Verwesterlijking
In de achttiende eeuw begon een aantal westerse deskundigen het ottomaanse rijk te bezoeken. Op hun beurt zonden de ottomanen speciale afvaardigingen naar Europa. Veel van hen waren geen moslims: joden of Grieken, aangezien moslims geen westerse talen beheersten. In het buitenland werden zij vergezeld door dragomanen, vertalers/tolken. Voor de franse cultuur hadden ze het meeste ontzag. Het nationalisme in Frankrijk en Engeland werd zeer bewonderd en erkend als een bindende kracht.
Westerse technieken werden in Arabische landen geïntroduceerd en aangepast onder het voorwendsel dat je zodoende ongelovigen effectiever bestrijden kon. Toch bleven hun gemoderniseerde legers het afleggen in vernederende nederlagen.
Ondertussen openden Europese regeringen consulaten en ambassades in islamitische landen, ondanks het feit dat zij die zelf niet hadden in het westen.De opbrengst van typische Arabische exporten van koffie en suiker namen ook tegen het einde van de achttiende eeuw af. Het was zelfs zo dat er koffie geïmporteerd moest worden uit Java en Zuid-Amerika en suiker uit West-Indië.
Constantinopel had eens een bloeiende tulpenhandel. Nederland nam deze in de 16de eeuw over en tot op heden is het één van zijn belangrijkste exportproducten.In tegenstelling tot de grote veranderingen in westerse naties bleven de islamitische landen uitgeschakeld achter. Alhoewel de islam een godsdienst heet te zijn die maatschappelijke gelijkheid nastreeft, ontstonden er elites en aristocratieën. Er werd nauwelijks enige hervorming tot stand gebracht. In tegendeel, het onderscheid tussen klassen was alleen maar groter geworden. Hetzelfde gold voor de spreiding van welvaart.
In het christendom heeft een herwaardering plaats gevonden van zijn bronnen, geschriften en tradities. In de loop van de tijd werden onder druk van de geleerden onhoudbare gezichtspunten naar de achtergrond verbannen. De islam heeft niet een dergelijke verlichting ondergaan.
Islam had ook al geen antwoord op de koloniale ambities van de westerse mogenheden in de negentiende eeuw, alhoewel een mate van verwesterlijking plaats vond.
Andere westerse uitvindingen werden geïntroduceerd. De drukpers maakte lokale en buitenlandse literatuur beter beschikbaar. Hoca Ishak Efendi (overleden in 1834), een Griekse jood die tot de islam bekeerd was, werd een pionier in het vertalen van westerse literatuur in het Turks. Toch is het aantal boeken dat in het Arabisch vertaald wordt erg pover. Vanaf de negende eeuw werden er in totaal minder vertalingen uitgegeven dan in één jaar in Spanje! In 2004 werden er voor 22 landen bevolkt door 300 miljoen Arabieren slechts 330 vertalingen van buitenlandse boeken uitgegeven!
Daarnaast brachten kranten en de telegraaf buitenlands nieuws. Stoomschepen, treinen en geasfalteerde wegen versnelden communicatie. Tegenwoordig is er natuurlijk het machtige medium van de televisie en internet, alhoewel die gecensureerd wordt.
Nieuwe wetten gebaseerd op de westerse werden geïntroduceerd op terreinen van handel, burgerrecht, criminaliteit, en constitutionele wetgeving. Burgeradvocaten openden kantoren naast die van de Oelama, de rechtsgeleerden van de sharia. Op school nam een nieuw soort leraren het onderwijs over.
In de bezettingsgebieden zetten Franse, Britse en Nederlandse bestuurders constitutionele parlementaire regeringsvormen op - door de Engelsen en Nederlanders constitutionele monarchieën en de Fransen republieken. Slavernij werd afgeschaft. Slechts familierecht bleef nog gebaseerd op de sharia. Ook de maan- en zonne kalenders werden vervangen.Echter, pogingen om de verouderde Koran te herinterpreteren strandden door tegenwerking van de Oelama, wier goedkeuring nodig was voor politieke beslissingen.
Een Arabische versie van het socialisme faalde jammerlijk en werd aan de kant geschoven, alhoewel een hoge mate van staatsinvloed op de economie bleef bestaan.Het verschil in economische benadering kan gezien worden in de wijzen waarop winst behaald kan worden. In Arabische landen is dat door een machtspositie te bereiken die uitgebuit kan worden door corruptie en omkoping. Indonesië is hier een treffend voorbeeld van.
In het Westen wordt echter rijkdom vergaard door handel, of de fabricage van gewilde goederen.Arabische pogingen om de industriële revolutie bij te blijven mislukten door gebrek aan investeringen. Als gevolg daarvan kon de productiviteit niet opgevoerd worden en bleef de werkgelegenheid achter. Vijftien procent van de bevolking is werkeloos.
Exporten en inkomsten stagneren. Nu nog is volgens een Wereldbankschatting het totaal van de export van de Arabische landen, buiten fossiele oliën, minder dan in Finland met haar vijf miljoen inwoners.
De rijken in het Midden-Oosten ontbreekt ondernemingsgeest en geloof in de eigen bevolking. Zij geven er de voorkeur aan om in niet-Arabische landen te investeren. Bouwprojecten worden gegund aan westerse ondernemingen of maatschappijen in het verre-oosten. Tegenwoordig wordt werk overgebracht door westerse landen naar India en andere goedkope lonenlanden, maar niet naar de Arabische.De hang naar welvaart bracht in sommige moslemlanden slechts verarming en corrupte regimes. Wat bleef was een constante behoefte aan buitenlandse hulp. Traditionele autocratieën werden vervangen door tirannieën, of door dictators-nieuwe-stijl, die slechts modern waren in hun onderdrukkingsapparaat en indoctrinatie. Een treffend voorbeeld is Iran, waar het fundamentalisme van Khomeini aan de macht kwam. In naam een republiek, in werkelijkheid een totalitaire theocratie.
Het gemiddelde inkomen van een Arabier is niet meer dan US$ 2000 p.j., zelfs als het enorme olie-inkomen meegerekend wordt. En het wordt zelfs minder: in 1980 ging het inkomen achteruit met 20%!
Volgens een Arabisch ontwikkelingsrapport werden in Amerika in 2003 slechts 370 patenten in totaal geregistreerd door de negen Arabische economieën tussen 1980 en 1999. In dezelfde periode had Zuid-Korea er 16.328 patenten bijgekregen! Wat computers en internet betreft, in Arabische landen gebruikt haast niemand de Google zoekmachine ! Niet welgevallige webpagina's (zoals deze !) worden door Saudi-Arabië geblokkeerd.Als ze gevraagd worden naar de redenen voor het westerse succes is het antwoord altijd religieus: moslims worden door Allah gestraft omdat ze het ware pad verlaten hebben. De vraag waarom Allah de ongelovigen gunstig gezind lijkt te zijn wordt nooit gesteld.
Olierijkdommen over de balk gesmeten.
Islamitische landen in het Midden-Oosten zijn niet rijk bedeeld met vruchtbare gronden. De natuurlijke armoede veranderde toen er olie werd ontdekt. De westerse ongelovigen namen daartoe het initiatief, terwijl de Arabieren op een afstand mochten toekijken. In plaats van het geweldige inkomen in diepte-investeringen aan te wenden voor het verheffen van de eigen regio gaat de geldstroom aan luxe op. Saudi-Arabië telt 7000 prinsen die in luxe leven. Arabische studenten die kostbare opleidingen ontvingen ontvluchten de benauwde toestanden in hun land en geven de voorkeur aan de vrijheid van het leven in het heidense Westen. Hetzelfde geldt voor Iran.
Anderen, als Osama Bin Laden, gebruikten hun rijkdom voor terroristische activiteiten en brachten zodoende de naam van de door hen hooggeprezen godsdienst in diskrediet voor de ogen van de wereld.
Een deel van het olie-inkomen werd doorgesluisd om 1500 moskeeën en 2000 moslem scholen te bouwen op vijf continenten. Volgens de afvallige gelovige van het Wahhabisme, Mansour Nogeidan, zijn deze moskeeën broedplaatsen van terrorisme en de scholen uit de tijd.
Er zijn een paar nauwelijks overtuigende verklaringen voor de deplorabele staat van de islamitische maatschappij aangevoerd:
- De achterstelling van vrouwen heeft er toe geleid dat de helft van de bevolking analfabeet en incapabel is.
- Inteelt: het veel voorkomend huwelijk met neven/nichten, speciaal op het platteland.
- Het geringe gebruik van voertuigen met wielen sinds de Middeleeuwen. Reizigers in het Midden-Oosten waren verbaasd dat ze zo weinig rijdbare voertuigen zagen. Een terugkeer naar de tijd van de profeet toen het gebruik van wielen niet in zwang was ?
Wie is de schuldige ? Het verwijtsyndroom.
De Koran (22: 38-42) zegt: "Voorwaar, Allah verdedigt de gelovigen. Voorzeker, Allah heeft niemand lief die oneerlijk, ondankbaar is." . Desalniettemin kwamen de ongelovigen aan de macht.Niet-moslems hebben het veel beter gedaan. De Japanners waren zo slim na door de Amerikanen tot onderwerping gedwongen te zijn in de negentiende eeuw, zich de tegen hen gebruikte westerse technologie eigen te maken en het te gebruiken om hun tegenstanders zowel militair als commercieel te verslaan en uit te groeien tot een van de belangrijkste landen ter wereld zonder bodemschatten of vruchtbare grond. Handelssteden als Hong Kong, Singapore en de vroegere britse kolonie Aden floreerden.
Een lange tijd werden de Mongoolse indringers het verval van de islamitische beschaving verweten. Toen dit excuus tot de draad versleten was trof de Turken, die hen bezetten, hetzelfde verwijt. Op hun beurt verweten de Turken hun tegenstanders, de Perzen, alles, etc. Tegenwoordig zijn het de joden, christenen, Denen en Amerikanen die het gedaan hebben.
In het glorietijdperk werd onder de dhimma wetgeving , niet-moslim monotheïstische inwoners bescherming geboden. Dit in scherpe tegenstelling tot de vervolgingen die hen in christelijke landen teisterden. Tegenwoordig is deze dhimma tolerantie vergeten en worden minderheden wel achtervolgd.
Ontkenning is ook een veel gebruikt excuus. Als eerste reactie op de 9-11 Twin Towers aanslag werd de blaam door moslims andere vijanden van de Verenigde Staten - Amerikaanse rechtse extremisten als McVeigh, verantwoordelijk voor de Oklahoma aanslag, en ook uitgerekend de Israëli's- in de schoenen geschoven, totdat dit excuus onhoudbaar bleek.
De vraag is niet alleen: 'Wat heeft de Islam voor de moslims gedaan ? ', maar: 'Wat hebben de moslims de Islam aangedaan ?'. 'Waarom werd Amerika niet door de Arabieren ontdekt?' (Overigens was er heel weinig over de Verenigde Staten bekend in Arabische landen tot de twintigste eeuw. Onder invloed van nazi- en communistische propaganda werd het een aartsvijand, in het bijzonder door haar steun aan Israel.)
Andere aspecten van de islam
- Moslims zijn superieur. . De Koran zegt dat moslims beter zijn dan ieder ander. "Gij (Moslims) zijt het beste volk dat voor de mensheid (ter lering) is verwekt..........." (Soera 3:110)
- Opgaan in de moslem cultuur. Moslem geleerde Dr. Ali Dashti, verklaarde dat de islam een wezenlijke onderdompeling in de zevende eeuwse Arabische cultuur met zich meebrengt. Moslims moeten zich kleden op dezelfde wijze als Mohammed en zijn vrouwen dat deden, eten wat zij aten, hun politieke gezichtspunten overnemen, en op dezelfde wijze bidden als hij deed. Zij moeten alles aanvaarden wat Mohammed deed, onderwees, en geloofde, zo luidt het woord van Allah. De hele godsdienst is gebaseerd op zijn levenswijze en de door hem ontvangen openbaringen.
- Het eergevoel, voortgekomen uit stammenpsychologie. De familie-eer beledigen staat gelijk aan een halsmisdaad. Het moet gewroken worden, vaak op beestachtige wijze.
Dit in tegenstelling tot het westen waar respect ingeboezemd dient te worden door een gewaardeerd lid van de gemeenschap te zijn, iemand's eerlijkheid, standvastigheid of betrouwbaarheid. Mensen die zich op hun eer laten voorstaan worden vaak gewantrouwd. Meestal is hun trots een dekmantel voor een minderwaardigheidscomplex.- Moslims wordt verboden met joden en christenen om te gaan: "O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner." (Soera 5:51).
- Kritiek. In Arabische landen wordt kritiek op Mohammed en de Koran als een misdaad aangemerkt en met de dood bestraft. Feitelijk maskeert deze maatregel hun eigen onzekerheid over hun geloof. De georkestreerde protest-betogingen, vele maanden na de publicatie van Deense cartoons, is daar een voorbeeld van.
- Apostasie/afvalligheid. Weinig moslims durven hun godsdienst te verlaten. Zo eenvoudig als het is om gelovige te worden, zo gevaarlijk is het om van gedachten te veranderen. Hadiths vertellen dat afvalligheid met de dood bestraft dient te worden: "Wie van zijn Islam godsdienst verandert, doodt hem."(Hadith vol. 4:260 & vol. 9:57). In de recente geschiedenis van Egypte en Algerije is dit gebod ook werkelijk uitgevoerd!
- Vijandigheid jegens niet-gelovigen. "Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. . . ." Soera 9:5 (ook 2:193).
- Er is geen genade voor hen die de islam bestrijden: "De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten, de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen. . . ." (Soera 5:36).
- Achterstelling van vrouwen.. De Koran verklaart: "Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten ...." (Soera 4:34)
Het valt dan ook niet te verwonderen dat in de soera's vrouwen een ondergeschikte rol spelen:
- Getuigenis van vrouwen bij rechtspraak heeft slechts de halve waarde van die van de man.
- Een man hoeft niet uit te leggen waarom hij vrouwen slaat, soera 4:34 stelt: (vrouwen) "van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar."
- In Saudi-Arabië mogen vrouwen geen witte kleren of broeken dragen. Een aantal schoolmeisjes, die eenvoudig gekleed waren, liet men verbranden tijdens een brand aangezien ze geen zwarte kleding aan hadden en daarom niet geschikt werden geacht om uit het brandende gebouw te worden gered.
- In Saudi-Arabië mogen vrouwen ook slechts eenmaal per week de bibliotheek bezoeken.
- Alhoewel in soera 33:59 hoofddoeken aanbevolen worden voor de vrouwen van de profeet wordt deze regel tegenwoordig opgevat als van toepassing op alle vrouwen.
- Vrouwelijke besnijdenis. Dit barbaarse gebruik is gelukkig niet overal nog gangbaar. Maar deze verminking is nog steeds regel in landen als Egypte, Somalië, Ethiopië en Oost-Afrika ondanks het feit dat er geen enkele tekst in de Koran of hadiths bestaat die dit aanbeveelt. Zelfs mannelijke besnijdenis niet. Het was eenvoudig een heidens gebruik. Desalniettemin noemde Sheikh Muhammad Sayyed Tantawi, the groot-imam van Egypte's Al-Azhar Universiteit, de hoogste autoriteit voor bijna een miljard soenni moslims, besnijdenis "een prijzenswaardig gebruik dat de vrouwen eer aan deed", volgens de BBC..
Volgens de traditie is meer dan de helft van de bewoners van de hel vrouwen en daaruit volgt dat ze in het paradijs helaas in de minderheid zijn.
Kritiek onderdrukt
Van het begin af aan werd de islam door kritische beschouwingen over de profeet achtervolgd. Al laat in de achtste eeuw rees er twijfel of de Koran wel het 'ongeschapen' en eeuwige woord van God was. Onder kalief al-Mamoen (813-833 AD) werd reeds de ketterse zienswijze aangehangen dat de Koran geleidelijk aan tot stand was gekomen.Tegen het einde van de tiende eeuw werd het tegenovergestelde gezichtspunt er doorgedrukt en aan vastgehouden. Dit heeft tot gevolg dat de meeste moslims aanvaarden dat de Koran het letterlijke en ongeschapen woord van Allah is. Er is zelfs een feestdag waarin de nederdaling van het heilige boek uit de hemel gevierd wordt!
Het gezag van de Koran zou onherroepelijk aangetast worden als bewezen kon worden dat haar leringen en regels al gangbaar waren in het Arabië van voor de zevende eeuw.De bijbel heeft een lange geschiedenis achter zich van exegese en kritiek. Dat is met de Koran nooit het geval geweest. Geleerden en schrijvers in Arabische landen, die waarschuwingen in de wind hebben geslagen, werden met aanslagen en de dood bedreigd.
- De fatwa van Salmon Rushdie is welbekend. Toen deze afgekondigd werd demonstreerden duizenden moslims in den Haag in 1989 met leuzen als : 'Rushdie dood, Allah groot!'. Ook de nederlandse vertaler, uitgever en boekverkopers werden bedreigd.
- Toen de Arabische geleerde Suliman Bashear beweerde dat de Islam zich in de loop van de tijd tot een godsdienst ontwikkelde, werd hij uit het raam van de tweede verdieping van de universiteit van Nablus op de West Bank geworpen door Palestijnse studenten.
- In 1992 werd de Egyptische journalist Farag Foda door islamisten vermoord vanwege zijn kritische beschouwingen over Egypte's Moslem Broederschap.
- In 1994 werd schrijver Naguib Mahfouz, die de Nobelprijs won, doorstoken vanwege zijn ketterse opvattingen over Allah en de profeet.
- Egyptisch geleerde Abû Zayd moest zijn academische loopbaan beëindigen wegens een justitieel onderzoek en veroordeling voor apostasie. Hij woont nu in ballingschap in Nederland waar hij docent is.
- In August 2004 beval de hoogste religieuze autoriteit in Egypte, de Al Azhar universiteit, de in beslagname van de boeken van David Cook (zie hieronder) en Jamal al-Banna omdat hij 'Islamitische beginselen' overtrad.
- De Egyptische blogger Abdel Karim Suleiman werd in februari 2007 tot vier jaar cel veroordeeld voor het beledigen van de islam, de profeet Mohammed en president Hosni Mubarak.
Ondanks deze bedreigingen hebben een aantal geleerden het ontstaan van de Koran onderzocht en radicaal nieuwe theoriën over de wortelen van de islam ontwikkeld.
- Christoph Luxenberg, een expert in oude Semitische talen in Duitsland, voert aan dat de Koran eeuwenlang verkeerd gelezen en geïnterpreteerd is. In zijn geschriften beweert hij op basis van de oudste kopieën van de Koran, dat delen van de tekst afkomstig zijn van voor-christelijke Aramese geschriften die verkeerd begrepen werden door latere islamitische geleerden.
- John Wansbrough van de School of Oriental and African Studies in Londen, beweert dat de Koran uit verschillende uiteenlopende teksten lijkt te bestaan die in tientallen jaren, zo niet eeuwen, zijn toegevoegd. Er is geen spoor van het bestaan van de Koran gevonden tot het jaar 691 AD, zijnde 59 jaar na de dood van de profeet. Toen de koepel van de Rotsmoskee in Jeruzalem werd gebouwd kwamen enige verzen uit de Koran tevoorschijn, die verschillen van de teksten zoals wij die nu kennen.
- Veel van wat wij weten van het leven en de gezegden van Mohammed, zijn gebaseerd op teksten die teruggaan tot 130 tot 300 jaar na de dood van de profeet. Patricia Crone en Michael Cook van de Princeton Universiteit (zie boven) hebben verschillende niet-Moslem zevende-eeuwse verslagen bestudeerd. In die teksten wordt Mohammed niet genoemd als de stichter van een nieuwe godsdienst, maar als een leraar in de oud-testamentaire traditie, waarin de komst van de messias verwacht wordt. Veel van die oude geschriften noemen de volgelingen van Mohammed Hagarenen en de stam van Israël, als afstammelingen van de joodse patriarch Abraham en Hagar, het slavenmeisje en hun zoon Ishmaël.
- Tijdens de restauratie van de Grote Moskee van Sana'a in Jemen, werden fragmenten van Korans ontdekt die tot de oudste teksten behoren die we kennen. De duitse geleerde Gerd R. Puin die ze bestudeerde constateerde dat sommige van de fragmenten van de thans aanvaarde en geautoriseerde versie afweken en dat een deel zelfs over een eerdere tekst was heengeschreven waaruit zou blijken dat de huidige Koranische soera's niet uit de tijd van Mohammed stammen.
- Volgens islamitische traditie werd de Ka'ba in Mekka gebouwd door Abraham en Ishmaël, maar onze landsman en geleerde Snouck Hurgronje heeft aangetoond dat Mohammed dit verhaal verzonnen heeft om zijn godsdienst een Arabische afkomst te geven.
- Een groep archeologen geleid door Zev Herzog van de universiteit van Tel Aviv verklaarde in oktober 2003 dat er na zeventig jaar lange research geen historisch bewijs gevonden is die de bijbelse verhalen bevestigen. Abraham en Ishmaël zijn waarschijnlijk legendarische figuren geweest.
Fundamentalisme
Steniging in Iran De vernedering die de verwesterlijking met zich meebracht deed tegenkrachten ontwaken. Fundamentalistische bewegingen bestonden er reeds vanaf de negende eeuw. Het tegenwoordige extremisme ontstond in de jaren dertig en veertig. Hasan al-Bannâ werd een voorganger van de Moslem Broederschap. Deze beweging riep in 1920 op tot de oprichting van een 'Islamitische vorm van natie-staat', een staat waarin het islamitische recht, de shari'a, zou worden toegepast.
Vooral in Saudi-Arabia: in soenni-islam rechtsscholen wordt een terugkeer gepredikt naar de puurheid van het woord en naar het leven van de oudsten in Medina en het modelleven van de profeet, de Salaf. Zij vergeten daarbij dat het leven toentertijd in Medina gekenmerkt werd door bloedige burgeroorlogen die door deze 'oudsten' werden gevoerd.
Ibn Taymiyya (1263-1328), een Syrische theoloog, maakte lijfstraffen tot ijkpunt van de Shari'a. Zweepslagen, afkappen van handen en voeten, steniging en zelfs kruisiging waren de wreedheden die hij aanbeval. Het is nog steeds de basis van het Wahhabisme, de beweging die naar Abd-al-Wahhab (1703-1792) genoemd werd en nu in Saudi-Arabia aangehangen wordt.
Fundamentalisme is de vloek die iedere godsdienst achtervolgt, of het nu islam, christendom, hindoeïsme, of boeddhisme is. Fundamentalisten streven er naar om macht te vergaren. Dezelfde macht als hun tegenstanders, de westerse regeringen, met dat verschil dat in de islam de mensheid gedwongen wordt om de beweerde geboden van Allah uit te oefenen in de voorbereiding op de komst van het koninkrijk van Allah.
Islamitisch fundamentalisme heeft een politieke als wel een religieuze component. Het is een messianische droom, anti-modern in ideologie, waarin het hiernamaals een belangrijke plaats inneemt. Zijn tegenwoordige extreme vorm, het terrorisme, wordt aangemoedigd door het ingebeitelde geloof in een hemelse beloning.
Iets soortgelijks bestond ook in het judaïsme en het christendom, maar het was nooit een excuus om ongelovigen te doden.Afvalligheid / apostasie
Zijn of haar geloof verliezen in de islam is een verschrikkelijke lijdensweg. Niet alleen door de dreiging van straf, maar ook van uitsluiting uit de maatschappij. De islam wordt zelden uit godsdienstige roeping verkozen. Voor de meesten betekent het een sociaal netwerk tussen families en groepen gelovigen. Afvalligheid wordt dan ook als een belediging door de achtergeblevenen opgevat.Hoe serieus de overtreding is moge wel blijken uit de volgende hadith: "Wie de Islam verlaat, doodt hem."(Vol. 9:57).
Afvallige moslims in het Westen hebben tenminste nog een ontsnapping in de niet-religieuze samenleving. Toch zal hij/zij zich in een vacuüm geworpen voelen alvorens een nieuwe levenswandel gevonden te hebben, zonder het draagnet van de familie. Geen Allah voor hem/haar om zich tot te richten, zelfs geen buitenstaanders om de schuld te geven! Daar tegenover staat het gevoel vrij te zijn van sociale controle.
Onderdrukte sexualiteit
Moslims hebben veel te zeggen over westerse seksuele decadentie, maar schijnen vergeten te zijn dat tot voor kort het islamitische rijk beschouwd werd als een broeinest van (homo-) seksualiteit . Sir Richard Burton werd een expert in de studie van Perzisch-Arabische seksualiteit. Hij classificeerde en beschreef in detail veel van de aspecten van de Arabische erotiek.
De verrukking van de harten -13de eeuws door de Tunesische al-Tifachi Sommige commentatoren wijzen er op dat onder strafbare homosexualiteit annale verkrachting werd verstaan. Pederastie werd ook niet als zodanig als een overtreding gezien.
Waartoe onthouding van lichamelijke lusten kan leiden is in gevangenissen, kostscholen, leger- en katholieke kerkgemeenschappen geconstateerd. In islam bestond als gevolg van de sterke scheiding van de sexen een opmerkelijke homoseksuele/pederastie cultuur. Zelfs Mohammed beloofde jonge knapen als bediendes in het paradijs.
Masturbatie was het enige dat nog overbleef voor degenen die zich niet bedwingen konden. Het werd een kunst die onder vele namen bekend stond.Moslims hameren er op dat homoseksualiteit verboden is in de islam. Maar in de praktijk liggen de zaken anders. Vanaf de negentiende eeuw bezochten homoseksuelen moslem noord-Afrika omdat men het daar niet zo nauw nam als in het westen.
"Het is opmerkelijk dat onder de toegeeflijke Omayyaden en Abbassieden die na de dood van Mohammed aan het bewind kwamen tot ongeveer 1258 AD er geen optekening bestaat dat dichters werden gestraft voor hun seksuele meningen en uitspraken, laat staan hun seksuele leven.... In elk geval schijnt homoseksualiteit toen even wijd verspreid te zijn geweest als in de meeste moslem landen tegenwoordig... "(Edward A. Lacey)
Twee homosexuele jongens van 16 and 18 jaar worden opgehangen in Iran. Toch schrijven vandaag de dag moslem-Hanabalieten strenge straffen uit voor homoseksuele handelingen. Al-Fatiha schat dat 4000 homoseksuelen in Iran geëxecuteerd zijn sinds hun revolutie in 1979.
Aan de andere kant is in Pakistan en Marokko sex met jonge jongens heel gewoon, alhoewel men het niet aan de grote klok zal hangen.Nu Islam de schijn van koranische kuisheid hoog houdt vraagt men zich af of dit niet een ongelofelijke seksuele frustratie tot gevolg heeft gehad vooral in het westen. Immers islamitische jongeren doen hun best om zich seksueel te onthouden, zoals voorgeschreven. Bovendien geven zij er de voorkeur aan om bruiden uit hun eigen landen te huwen. Dat heeft tot gevolg dat huwelijken uitgesteld moeten worden tot latere leeftijd wanneer zij in staat zijn een huishouden te voeren als voorgeschreven door de immigratie wetgeving en tot hun bruiden/bruidegoms geslaagd zijn voor integratie-cursussen.
Er is nog weinig aandacht geschonken aan de mate van invloed van onderdrukte seksuele gevoelens op excessieve religieuze bevliegingen. In de middeleeuwen werd er van gelovigen ook een kuis seksleven verwacht - zonder voorspel of erotiek, gericht op voortplanting. Het leidde tot vreemde waanvoorstellingen. Er ontstond een jacht op heksen die er verantwoordelijk voor werden gesteld en de brandstapel wachtte. Onder moslims kan seksuele onthouding leiden tot oververhitte geesten die hun kwellingen op onwelgevallige mensen projecteren, met alle gevolgen van dien.
Geloof een tweesnijdend zwaard
Eric Hoffer schrijft over geloof: Alle actieve massabewegingen streven er naar een scherm van schijnredeneringen tussen de gelovigen en de wereldse werkelijkheid te plaatsen. Zij doen dit door te stellen dat de uiteindelijke absolute waarheid al in hun leer te vinden is en dat daarbuiten geen waarheid of zekerheid te vinden is.
Weinig moslims lezen de Koran, maar het reciteren van de soera's roert hen diep. Op deze wijze aanbidden zij Allah. De gebeden, dagelijkse gang naar de moskee, het meedoen aan de ramadan, dit alles geeft hun een grote verbondenheid met de Moslem gemeenschap.
Zoals gebruikelijk: hoe minder zij van hun godsdienst weten hoe feller zij worden in hun verdediging er van. Moslims zijn bereid alles te offeren, zelfs hun levens, voor hun geloof. Eén offer zullen zij echter nooit willen of durven brengen, namelijk om hun Allah-gegeven gezond verstand te gebruiken en een paar uur, desnoods dagen, te besteden aan een onafhankelijk onderzoek van hun geloof en dan niet slechts in hun eigen boeken, die de waarheid verhullen met mooie verhalen.
Daarbij zouden zij zich kunnen afvragen waarom:
- inwoners van moslem landen niet delen in de welvaart, zoals in de landen der ongelovigen.
- waarom hun levens nog steeds onderworpen zijn aan verouderde begrippen, die dateren uit de woestijntijd.
- Waarom de verstandelijke vermogens van Arabische kinderen, speciaal meisjes, afgestompt raken doordat zij niet in aanraking komen met intellectuele uitdagingen. Dit heeft tot gevolg dat zij in IQ meestal achterblijven bij kinderen uit Japan, China en de meeste westerse naties.
- zij gehersenspoeld worden in een blaamcultuur waarbij alle schuld gezocht wordt bij de tegenstanders, ongelovige personen, of landen.
- hun geen nieuwe ontdekkingen en methodes in kunst en wetenschap onderwezen worden.
- er geen scheiding van kerk en staat bij hen bestaat.
- verouderde islamitische sharia wetgeving hun leven moet bepalen in plaats van moderne visies op de rechtspraak die in de loop der eeuwen ontwikkeld zijn.
- misdaden bestraft worden op basis van soera's uit de Koran in de veronderstelling dat die door Allah gegeven zijn.
- onafhankelijk onderzoek en studie naar de oorsprong van de islam niet toegestaan wordt.
Gelovigen zitten vastgeklonken aan zienswijzen die hen van jongsafaan ingeprent zijn. Er is geen plaats voor twijfel in een godsdienst die leert dat alle waarheid reeds in de Koran is vervat.
De hoop is nu gevestigd op de Moslem jeugd. Velen onder hen voelen zich niet thuis in een omgeving die zij als vijandig ervaren. Zullen zij de universele waarden uit hun godsdienst weten te halen die een brug vormen naar andersdenkenden? In diepste essentie staat de Islam een godservaren voor. Het waren vooral de Soefi's die dat tot een levenswandel maakten. Niet alleen zij, mystici van andere volken en godsdiensten deelden een diepe innerlijke overrompelende ervaring . Zij wisten de belemmering en onderdrukking van een geïnstitutionaliseerde godsdienst te herkennen en van zich af te schudden.
Vele Moslims hebben een bijdrage geleverd aan hun nieuwe leefomgeving. Hun voorbeeld is het meest overtuigende middel om ook de anderen te bereiken. Hun aantal is helaas nog klein. Meer aandacht zou moeten worden gegeven aan de waarden die alle culturen omarmen. Het volkslied van de Europese Unie is het universele 'Ode aan de vreugde', dat Schiller schreef geinspireerd door de idealen van de Verlichting, waarin de strofe van universele broederschap: 'Alle mensen worden broeders' de meest bekende is.
Links en literatuur
Literatuur:
- Blackmore, Susan: The Meme Machine. (1999)
- Buruma, Ian & Margalit, Avishai: Occidentalism: The West in the Eyes of Its Enemies (2004)
- Crone, P. & Cook, M.: Hagarism. The making of the Islamic world.
- Choukri, Mohammed: Hongerjaren (1972)
- Cohen H.Floris: De herschepping van de wereld. Het ontstaan van de moderne natuurwetenschappen verklaard (2007)
- Daniel, Norman: Islam and the West. The Making of an Image (Edinburgh 1960; revised ed. Oxford 1993)
- Donner, F.M.: Narratives of Islamic Origins: The Beginnings of Islamic Historical Writing.
- Edwardes, Allen.: De parel in de lotus (1967).
- Fallaci, Oriana: De kracht en de rede (2005)
- Hoffer, Eric: The true believer (1951)
- Jansen, J.J.G.: God heeft gezegd : terreur, tolerantie en de onvoltooide modernisering van de islam (2003)
- Jansen, H.: De historische Mohamed (2005/7)
- Jaynes, J.: The origin of consciousness in the breakdown of the bicameral mind (1976, 1990)
- Lacey, Edward A.: The delight of hearts (from the French, 1988)
- Lewis, Bernard: Crisis van de islam : Jihad en de wortels van de woede (2003)
- Meddeb, Abdelwahab: Islam and its discontents (2003)
- Mulder,E., & Milo, Th.: De omstreden bronnen van de islam (2009)
- Rippin, Andrew: Muslims. Their religious beliefs and practices. (1990)
- Rushdie, Salman: Shalimar de clown (2005)
- Schmitt, Arno and Jehoeda Sofer, eds.: Müslüman toplumlarda erkekler arasi cinsellik ve erotizm (1995)
- Shaikh, Anwar: Islam: Sex &Violence
- Smith W.C.: The meaning and end of religion (1962)
- Somers, H.H.: Een andere Mohammed (1993)
- Spencer, Robert: Islam unveiled. Disturbing questions about the world's fastest-growing faith (2002)
- Udink, Betsy: Allah & Eva - ontmoetingen in het land van de zuivere Islam (2006)
- Viorst, Milton: In the shadow of the prophet. The struggle for the soul of Islam (2001)
- Vroon, Pieter: Stemmen van vroeger. Ontstaan en ontwikkeling van het zelfbewustzijn (1978)
- Wansbrough, John: Quranic Studies. Sources and methods of scriptural interpretation (Oxford 1977).
- Wansbrough, John: The Sectarian Milieu. Content and composition of Islamic salvation history (1978).
- Warraq, Ibn: Why I am not a Muslim (1995)
- Wright, Lawrence: The Kingdom of Silence (artikel in The New Yorker, January 5, 2003?)
- Zayd, Nasr Hamid Abu: Mijn leven in Islam (2002)
Links:
- Engelse versie van dit artikel met aanvullingen.
- Patricia Crone: What do we actually know about Mohammed?
- Documentary Evidence For Early Islam
- An Islamic da Vinci code?
- De wortels van de Islam
- Islam Startpagina.nl
- The Institute for the Secularisation of Islamic Society (ISIS)
- Scholars scrutinize the Koran's Origin
- Quotes from and about Islam
- Muhammad's suicide attempts
- External References to Islam
- The mysterious illness of the Prophet Muhammad identified
- Wikipedia: Hallucination
- Wikipedia: Abu Nawas
- Wikipedia: Pederastie
- Answering Islam
- The Christ myth
Van Moslim zijde is er kritiek geuit op dit artikel, maar geen daarvan onderbouwt deze met een weerlegging van bovengenoemde argumenten.
Engelse versie
Op het web sinds 15 november 2004. Gewijzigd: 6 maart 2017.